De in het steunakkoord opgenomen afspraken zijn vrijblijvend en dus niet bindend, maar partijen kunnen zich er uiteraard wel aan committeren. Bovendien biedt het steunakkoord mogelijk houvast bij het tot stand komen van afspraken tussen huurders en verhuurders.
Denkbaar is dat het steunakkoord een rol gaat spelen in de onvermijdelijke gerechtelijke procedures die in het verschiet liggen. Waar een huurder een beroep doet op de redelijkheid en billijkheid of probeert een vermindering van de huurprijs te realiseren met een beroep op onvoorziene omstandigheden, kan het steunakkoord dienen als leidraad voor wat redelijk in de branche is.
Het steunakkoord biedt geen antwoord op alle mogelijke vragen en er zijn nogal wat open eindjes. Dat is logisch, want maatwerk moet mogelijk blijven en we weten niet wanneer en op welke wijze de Corona crisis tot een einde komt. De ene huurder is bovendien de andere huurder niet en dat geldt natuurlijk ook voor verhuurders.
Een investeringsmaatschappij met een omvangrijke vastgoedportefeuille kan niet worden vergeleken met de verhuurder die een pand aan een retailer verhuurt als pensioenvoorziening. Een klein boetiekje op de hoek is een andere huurder dan de retailer met 200 vestigingen in binnen- en buitenland. Al die partijen worden echter in mindere of meerdere mate getroffen door de Corona crisis.
De kern van het steunakkoord ziet er als volgt uit:
- Een huuropschorting van 50% tot 100% over de maanden april, mei en juni 2020 voor retailers met een omzetvermindering van minimaal 25%. Die omzetvermindering moet aantoonbaar het gevolg van de Corona crisis zijn. De retailer dient volledige inzage te geven en transparant te zijn met betrekking tot het omzetverlies.
- Maatwerk voor de grotere retailers (internationale retailers, retailers met vestigingen en formules in het buitenland en retailers met een internationaal aandeelhouder) onder voorwaarde dat de retailer zich constructief opstelt.
- Verhuurders zetten retailers niet uit de winkelruimte en maken geen aanspraak op bank- en/of concerngaranties als partijen zich aan het steunakkoord verbinden en het naleven, onder de voorwaarde dat dit niet noodzakelijk is om de belangen te beschermen.
- Retailers leveren maximale inspanning voor een veilige winkelopening t.b.v. het generen van omzet vanaf de nog nader vast te stellen datum binnen de richtlijnen van de overheid.
- Retailers zien af van eenzijdige betalingsregelingen en committeren zich aan huurbetalingen voor zover binnen hun mogelijkheden, en in goed overleg met verhuurder.
- Of in en hoeverre huur wordt kwijtgescholden, komt aan de orde als de impact na drie maanden duidelijk is. Er wordt een methodiek voor mogelijke kwijtschelding bepaald.
Kortom: voorlopig is uitstel van huurbetaling mogelijk en later wordt bezien of dat uitstel leidt tot een afstel.

