
Lucia Kunst-van Leeuwen
Functie
Expertise
“Toen ik op de Zuidas werkte, ben ik erachter gekomen wat ik miste: het directe contact met de ondernemers zelf. Bij Köster heb ik dat.”
Lucia Kunst-van Leeuwen is advocaat sinds 2011 en gespecialiseerd in Procesrecht en Intellectueel Eigendomsrecht (IE). Lucia is breed opgeleid en heeft tijdens haar studie bij verschillende grote bedrijven – waaronder een bank – gewerkt. Aan het begin van haar studie wilde zij nog rechter worden. Toen zij een zelfgeschreven noot moest verdedigen bij mr. Ybo Buruma – tegenwoordig raadsheer in de Hoge Raad – bleek zij echter geknipt voor de advocatuur: overtuigend en scherp van tong.
Na haar studie wilde Lucia naar een kantoor waar zij een uitstekende opleiding zou krijgen én waar zij voor mooie cliënten zou kunnen werken. In 2011 begon ze als advocaat bij Köster. Vijf jaar later kreeg Lucia de kans zich internationaal op IE te richten en te specialiseren bij DLA Piper, waar ze onderdeel uitmaakte van de sectie Intellectual Property & Technology. Met deze ervaring op zak keerde ze in 2018 terug bij Köster.
Lucia rondde in 2016 de Grotius specialisatieopleiding ‘Nationaal en internationaal contracteren’ cum laude af. Ze is lid van de Vereniging Voor Auteursrecht en de Vereniging voor Intellectuele Eigendom (de Nederlandse AIPPI). Zij is tijdens haar hele opleiding intensief betrokken geweest bij de Jonge Balie Noord-Holland, onder meer als bestuurslid.
Naast haar werk sport Lucia veel. Ze haalt daar extra voldoening uit door bij Stichting Running Blind als buddy met een blinde hardloper te trainen. Daarnaast is Lucia lid van de Ladies’ Circle 23 (de Cogge Rondte, regio West-Friesland), een serviceclub voor vrouwen die zich inzet voor verschillende goede doelen.
Onze Geschilbeslechting experts
meer weten over Geschilbeslechting
Foute foto’s
Een medewerker van RadioFreak zat een livestream van Giel Beelen te bekijken, toen daar kortstondig een hyperlink zichtbaar werd. Die hyperlink...
McGregor/Adidas: de naam van een icoon op (sport)kleding
Iconen en fashion Je kunt de naam van een icoon op verschillende manieren gebruiken, mits je daarvoor toestemming hebt als die...
Ga uit van groot succes. 5 tips om je merk zo goed mogelijk te beschermen
1. Check de beschikbaarheid van jouw merk Het lijkt een open deur, maar met goed onderzoek vooraf voorkom je hoge kosten...
Adidas maakt inbreuk op het merk Falcon
DBHI exploiteert het kwalitatief hoogstaande (outdoor)kledingmerk Falcon, een merk dat al sinds 1929 bestaat. In september lanceerde adidas een kleding- en...
Wat is een faillissement, betrokken partijen en veelvoorkomende begrippen
We trappen de ‘reeks rondom het faillissement in de fashion industrie’ af met de basis van en rondom het faillissement. Een...
Reeks rondom het faillissement, deel 2: de doorstart
Na de kick-off met de verklarende woordenlijst in deel 1 ‘Rechtspraak: wat is een faillissement, betrokken partijen en veelvoorkomende begrippen, zoomen wij...
Ook ‘lelijke’ kledingdesigns verdienen auteursrechtelijke bescherming
Verschillende beschermingsregimes mogelijk Kledingdesigns kunnen via verschillende intellectuele eigendomsrechten beschermd zijn. De meest gebruikelijke zijn het auteursrecht en het modellenrecht. Hoewel...
Afgelopen maandag in het Noordhollands Dagblad:
Noord-Hollandse erfgoedinstellingen in rep en roep door hoge claims voor internetfoto’s: ’Zo gaan we op de fles’ Paul Gutter 18/11/2019 om...
Adidas vs. H&M: H&M mag nu tóch wel weer de Work Out-collectie verkopen
De Work Out-collectie van H&M In 2017 leek de zaak beslecht te zijn en besloot de Rechtbank Den Haag dat de...
Nieuwe btw-regels voor e-commerce per 1 juli 2021
Waarom nieuwe regels? De Europese Unie (‘EU’) wil een gelijk speelveld creëren voor ondernemers binnen en buiten de EU, en oneerlijke...
De strijd om de strepen is – nu écht – gestreden
Begin 2020 lijkt de zaak beslecht te zijn. Op 14 februari 2020 schreef ik op deze plek dat H&M na al die...
Auteursrechtinbreuken in de praktijk
Toepassing in de praktijk Vaak blijft het recht toch abstract. Er zijn vereisten en regels, maar ook drempels en uitzonderingen. De...
Auteursrecht op ‘simpele’ productfoto’s?
Verkoop door derden; wat mag wel en wat mag niet Even vooropgesteld: als een derde producten rechtmatig heeft verkregen en (weder)verkoopt,...
Dit moet je weten over de strengere reclameregels voor vloggers en influencers
Waarom nieuwe regels? Op grond van een nieuwe Europese richtlijn is via een Beleidsregel bepaald dat de Mediawet vanaf 1 juli...
Is een slogan eigenlijk beschermd?
Maar hoe zit dat eigenlijk met slogans? Is een slogan te beschermen, of mag een slogan door een concurrent (wel) zomaar...
Potato-potahto, wat als een woordmerk wel érg lijkt op dat van jou?
Merkenrecht Een merk kan bestaan uit woorden en/of afbeeldingen (en zelfs uit vormen, geluiden en geuren). De belangrijkste functie van een...
Wanneer ben je een ‘affiliated company’? De uitleg van overeenkomsten
Het antwoord daarop zal je niet verbazen. Dat ligt namelijk – zoals zo vaak – ‘aan de omstandigheden van het geval’....
De strijd der strepen – de uitspraak Thom Browne vs Adidas onder de loep
Ook tussen Thom Browne en Adidas is er al langere tijd mot over de merken. In de USA zijn er al...
Hoe beschermd is een merk in de metaverse?
Metaverse Een metaverse kan in beginsel elke 3D virtuele ruimte zijn die wordt aangedreven door technologieën – waaronder virtual reality, augmented...
hoe kunnen we u helpen?
We nemen binnen een werkdag contact met u op











