Verkopen vanuit een stand is ook verkoop op afstand?

Als een professionele verkoper een deal sluit met een consument buiten de eigen verkoopruimte, dan is de richtlijn betreffende consumentenrechten (“e-commerce richtlijn”) van toepassing. Maar wanneer is sprake van een overeenkomst buiten de verkoopruimte? Deze vraag heeft de gemoederen van Essent lange tijd beziggehouden.

 

Sinds enkele jaren opereert Essent onder meer vanuit stands bij de Mediamarkt.  Wie een overeenkomst sloot, ontving actievoorwaarden, waarin onder meer stond dat de gesloten overeenkomst niet geldt als een koop op afstand. De consument heeft op basis van deze voorwaarden dus geen bedenktijd, die hij wel zou hebben op basis van de e-commerce richtlijn.

 

Als klanten de overeenkomst toch wilden ontbinden, accepteerde Essent de ontbinding niet. Aan de meeste klanten werd vervolgens een opzegvergoeding in rekening gebracht. De Consumentenbond ontving diverse vragen en klachten en de bond schakelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in. Als gevolg van dit ingrijpen kwam tussen de ACM en Essent een toezeggingsbesluit tot stand, waarin Essent onder meer onderstaande belooft:

  • voor alle producten die zij aanbiedt via de Mediamarkt en Gamma geldt een uniform proces;
  • de consument heeft een bedenktijd van 14 dagen
  • dit nieuwe beleid gaat in per 1 december 2015

 

Op 31 maart 2017 heeft de Rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan in een zaak waarbij door Essent een energiecontract was afgesloten in de Mediamarkt. Het contract was afgesloten op basis van de oude voorwaarden (zonder bedenktijd). De betreffende klant wenste over te stappen, maar Essent accepteerde dit niet en bracht een opzegvergoeding in rekening.

 

De rechter merkt op dat het opmerkelijk is dat Essent zich op het standpunt stelt dat de regels ten aanzien van de koop buiten verkoopruimte niet van toepassing zijn aangezien Essent per 1 december 2015 heeft verklaard dat zij zich aan de nieuwe afspraken zal houden.

 

De rechter maakt er niet veel woorden aan vuil maar komt tot de conclusie dat:

  • Sprake is van verkoop buiten verkoopruimte;
  • Essent niet heeft voldaan aan haar informatieverplichting.
  • daarom wordt de termijn waarbinnen de klant een beroep kan doen op het herroepingsrecht verlengd tot 12 maanden.
  • De klant heeft geen toestemming gegeven om tijdens de ontbindingstermijn tot levering van gas en elektriciteit over te gaan;
  • De klant is dus geen vergoeding verschuldigd voor de leveringen.

 

Uit deze uitspraak wordt duidelijk dat de regels ten aanzien van verkoop op afstand ook van toepassing zijn wanneer de verkoop plaatsvindt vanuit stands die geplaatst zijn in de winkels van een andere onderneming, wat mij betreft een juist oordeel.

 

Welke les kunnen we hieruit trekken? Bepaal vooraf of uw verkoop plaatsvindt binnen of buiten verkoopruimte. In laatstgenoemd geval dient u de consument vooraf te informeren over het herroepingsrecht. De sanctie is niet gering: de consument kan ontbinden en is geen vergoeding verschuldigd voor de levering van de diensten.

 

Meer weten?

meer weten over onze expertises?

auteur(s)

Köster Advocaten

deel dit artikel

gerelateerde artikelen

We nemen binnen een werkdag contact met u op